USAsuomeksi kulttuurikatsaus

tammikuu 20, 2010

Oppimista ja pohtimista

Filed under: Uncategorized — kulttuuriusasuomeksi @ 6:29 pm

 Pikku tuutista

Reiska on leikkimässä tarhakaverin kotona. Edelliskerrasta viisastuneena isä on antanut – ääni taisi vähän jyristä – tiukat ohjeet: Kun tullaan hakemaan kotiin, ei sitten laiteta hanttiin eikä viivytellä.

Kaikki näyttääkin sujuvan mallikkaasti. Isän ei tarvitse odottaa, poika on hetkessä valmiina. Kävellään reippaasti, kumpikaan ei puhu mitään. Pienemmällä on kysyvä ilme. Lopulta ei enää malta odottaa kehuja vaan sanoo:

-Eikö menny hyvin, isi? Enkä satuttanu ketään!

 

 

Joonas soittaa kummilleen. Ääni kuulostaa kovin surkealta.

-No, mikä nyt Joonas?

-Hammas heiluu!

-Älä välitä. Se lähtee kohta ja…

-Apua. Varmalla sattuu.

-Ei satu. Verta voi vähän tulla, mutta…

-Mä tiesin sen. Verta! Mähän pelkään verta.

-Mutta mutta – veri on punaista ja eikös punainen ole sinun lempivärisi.

-Mä en ala, mä en ala, mä en ala.

-? ? ?

-Just kun mä vaihdoin mun lempivärin vihreeks!

 

Topin 6-vuotispäivä on tulossa. Äiti sanoo, että hän saa kutsua niin monta vierasta kuin tahtoo.

-Joo, innostuu Topi. -Mutta kiinalaisia ja ruotsalaisia mää en mun synttäreille taho.

-Ai jaa. Jos heitä edes teidän tarhassa olisi… Mutta miksi et kutsuisi?

-Kun mää en ymmärrä mitä ne puhuu!

 

Juniori, 5 v, on mietteliäs.

-Isi, kasvaako ajatukset ihmisen päässä?

-Niin voi sanoa, siellähän ne kasvavat…

-Nyt se selvis, ilahtuu poika.

-Mitä tarkoitat?

-Että miksvarten korvissa on niin pienet reiät…

– ? ? ?

-Tietenkin siks, ettei ajatukset pääsis karkuun.

-koonaski-

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

