USAsuomeksi kulttuurikatsaus

joulukuu 12, 2010

Maailma muuttuu – teatteri pysyy

Filed under: Kirjallisuus,Teatteri — kulttuuriusasuomeksi @ 4:55 pm

"Se joka syntyy, se itkee jo tuloansa maan lavealle narrin näyttämölle." Shakespearen Kuningas Lear Kansallisteatterissa 2005, ohjaus Reko Lundán. 50-vuotistaiteilijajuhlassaan Kansallisessa 15.11.2010 Salminen oli James Tyrone näytelmässä Pitkän päivän matka yöhön. O´Neillin klassikon on ohjannut Kurt Nuotio.

Esko Salminen – Raila Kinnunen

Toinen näytös. 392 s. WSOY

Teatteri kolahti Esko Salmiseen sananmukaisesti pikkupoikana, kun hän sai sangolla otsaan pukuhuoneen ovella. Nuoret näyttelijät tekivät jekkuja toisilleen – ämpärillinen vettä niskaan – ja Salmisen poika osui keskelle rintamalinjaa.

Värit, äänet ja tuoksut, ne kaikki olivat Eskon varhaista aistimaailmaa Kansallisteatterista. Molemmat vanhemmat, Kyllikki Väre ja Unto Salminen olivat näyttelijöitä.

Nyt 70-vuotiaana maestro juhlii puolivuosisataista taiteilijuuttaan. Työ jatkuu, ja teatterisukukin vain vahvistuu, sillä seuraava polvi on jo uinut samaan atmosfääriin.

Esko Salmisen ja Raila Kinnusen yhteistyö muistelmateoksen laatijoina testattiin jo 1997, jolloin julkaistiin Elämä Eskona. Nyt ilmestynyt Toinen näytös on sen täydennysosa, ja teos sisältää molemmat kirjat.

Salminen kertoo vivahteikkaasti ja analysoi rehellisesti, väliin kuin itsekin hämmästellen. Hänellä näyttää olevan assosioiva muisti, ja kun ”tiedostoissa”on määrättömiin kirjallisuudesta suodattunutta, kirjan anti ei ole lukijalle vähäinen. Pienen maan kulttuurilla on sen tekijäin kasvot. Salminen kuuluu ykkösketjuun ja häärää monella kentällä, monessa välineessä.

Raila Kinnunen on taitava kirjoittaja, joka ei salaa omaa ihailevaa asennettaan kohdehenkilöön. Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Empatia tehostaa Salmisesta itsestään hohkaavaa lämpöä ja huumoria, itseironiaakin, mutta toisaalta häivyttää särmiä. Tiukempi rajaus olisi napakoittanut tekstiä. Löysät pois, kuten onnistuneissa ohjauksissa.

Käsittelytapa ”päivitysosuudessa” eroaa virkistävästi aiemmasta. Sisältö itsessään vain vahvistaa saatua käsitystä. Luovuus vaatii toteutuakseen oman prosessinsa, se paitsi antaa myös ottaa. Samalla kun ilmaisu kypsyy ja syvenee, tulkitsija kuluttaa surutta energiavarantoaan.

Rikki menemisen riski on olemassa. Lapsuus jätti traumansa – äidin varhainen poismeno, isän alkoholismi – ja fysiikka on näyttämöllä aina koetteilla, eritoten ikääntymisen myötä.

-Yksi elämäni hienoimmista kohtauksista, oman 11-vuotiaan Kristo-poikani kanssa, toteaa Esko Salminen tästä kuvasta. Episodi on Pushkinin Boris Godunovista Helsingin Kaupunginteatterissa 1985, ohjaus Kalle Holmbergin. Salmisen lapsista niin Kristo kuin Kreeta ovat näyttelijöitä, teatteritaiteen maisteriksi valmistuneita.

Mikään paljastuskirja Toinen näytös ei ole. Julkisuuden henkilöstä kirjoitetaan paljon jo muutenkin. Salmisen rakkaussuhteista toiset ovat päätyneet avioliittoon, toiset ei, mutta kaikista naisistaan hän puhuu kauniisti. Lapset ovat erityisen tärkeitä, uusioperheessä parhaimmillaan on oma erityinen voimansa.

Ja kokonaisuudessaan: nyt metsä näkyy puilta. Mestariksi ei ole tultu jättäytymällä varman päälle vaan uskaltautumalla rohkeisiin irtiottoihin, yhteiskunnalliseen tiedostamiseen, vastauksien etsimiseen työn kautta.

-Olen oppinut nöyryyttä ja helvetinmoisen määrän ylpeyttä, saattaa mies sanoa.

Oppi-isien, vastanäyttelijäin ja ystävyyden arvostus korostuvat. Vuosikymmenten mittaan on muistunut mieleen sekin, millä varmuudella Uljas Kandolin, entinen sukeltaja, vanhan kansan mies ja itseopiskellut näyttelijä uskoi siihen että:

”Kyllä elämä höylää kovimmankin pölkyn.”

Kaarina Naski

(kuvat ko. teoksesta)

Mainokset

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: