USAsuomeksi kulttuurikatsaus

marraskuu 1, 2011

Yökukkuminen on monelle ongelma

Filed under: Kirjallisuus — kulttuuriusasuomeksi @ 3:35 pm

Joka ilta kun lamppu sammuu…

-Voi kun tulis jääkiekkoa!, huokaisi muuan nuori nainen illan televisio-ohjelmaa tarkistaessaan.

-Mitä?, puuskahti työkaveri. -Ethän sä ikinä katso matseja!

-Paitsi silloin kun mulla on meneillään unettomuuskausi…

-Nyt ei kyllä sytytä.

-Jääkiekkohan on älyttömän hyvää unilääkettä…

Miksei, miksei. Kaikki lampaat ikäänkuin samassa kaukalossa, jos ontuvaa vertausta käytetään. Fanit ovat tuutulaulusta satavarmasti eri mieltä, mutta unettomuus sinänsä ei leikiksi jouda. Siitä osoituksena on mm. vastikään ilmestynyt Hyvää yötä -teos (210 s. Kirjapaja), joka tarjoaa apua univaikeuksiin. Kirjoittajat ovat kyseisen ongelmakentän ansioituneita ammattilaisia, helsinkiläispsykologi Soili Kajaste ja psykiatri Juha Markkula Turusta. Heidän mukaansa unettomuus on yleinen vaiva mutta hoidettavissa. Terapiaa on tarjolla, ja monet hyötyvät jo pelkästään keinoista joita tutkijat suosittelevat kotikonsteiksi, itsehoidoksi.

Nuorten uniongelmat eivät ole tutkijain mukaan vähäisimpiä. Monet murrosikäiset nukkuvat väärään aikaan, liian vähän ja välillä liikaa. Omatoiminen tiedonhankinta ja koulun tuki esimerkiksi terveystiedon tunnilla ovat suositeltuja ratkaisuja. Univajeen korjauduttua "koulusuoritukset kohenevat, painonhallinta on helpompaa ja iho on parempi". Kuva Kaarina Naski.

Unet huoltoon

On olemassa jopa erityinen unilääketieteen alue. Kirjassa puhutaan mm. elimistön rytmien merkityksestä. On uni-valverytmiä ja ruoansulatusrytmiä. Joskus ne joutuvat keskenään ristiriitaan, ja tällöin häiriintyy sisäinen kello, se jonka ”tehtäväksi on paljastunut muun muassa solun jakautumisen sääntely”. Kysymys on siis terveydellisesti varsin tärkeästä asiasta.

Kirjoittajat korostavat, että voimme tukea rytmitystä, huoltaa untamme:

”Kun nousemme aamulla säännöllisesti, aterioimme säännöllisesti ja vahvistamme terveyttämme liikkumalla, luomme pohjaa unen palautumiselle.”

Kahvin vika?

Pyrittäessä pääsemään eroon univaikeuksista on kirjan mukaan syytä tarkistaa elämäntapoja. Tupakoitsijat esimerkiksi ovat jo alkuasetelmassa tupakoimattomia huonommassa asemassa. Jos lopettaminen ei onnistu, askel parempaan on tupakoinnin vähentäminen ennen nukkumaan menoa ja yöllisen tupakoinnin lopettaminen.

Kofeiinille herkkien on hyvä ottaa huomioon myös muut kofeiinin lähteet kuin kahvi. Moni ei ehkä ole tullut ajatelleeksi että vihreässä teessä, ”terveystuotteessa”, on huomattavia määriä kofeiinia ja muita ksantiineja. Käytännössä vaikutus on hitaampaa mutta kestää pidempään. Herkillä ihmisillä ”yksikin kupillinen vihreää teetä aamulla voi vielä illalla häiritä nukahtamista”.

Pitkään jatkuneen ja runsaan alkoholinkäytön tiedetään heikentävän unen laatua. Plusmerkkinen asia, liikunta taas olisi hyvä ajoittaa myöhäiseen iltapäivään tai aikaiseen iltaan, jotta aineenvaihdunta ehtii rauhoittua ja keho viiletä ennen nukkumaan menoa.

Valssia ja

villasukkia

”Yritän nukkua”, saattaa joku sanoa ärsyyntyneenä, jos kokee tulleensa häirityksi. Toinen puolestaan huokaisee saman masentuneena – ainoa mikä häntä häiritsee on se, ettei uni tule. Ja turhaantuneena kieriskellessä vireystila vain nousee ja estää unta. Lampaiden laskeminen on monelle tuttua, mutta entä muut mielikuvat? Asiantuntijat antavat (hiukan koomiselta kuulostavia) esimerkkejä:

”Tanssin harrastaja voi mielessään koettaa tanssia hidasta valssia, innokas neuloja kutoa villasukkaa ja pilkkijä kuvitella itsensä kevätjäälle odottamaan ahvenen nykäisyä.”

Rauhoittavia hoitokeinoja ylivireyden tasaamiseksi on kuitenkin monia, mm. erilaisia hengitys- ja rentoutumisharjoituksia. Progressiivista rentoutumista esimerkiksi on se kun vuorotellen jännittää ja rentouttaa lihaksia. Tekniikka on yksinkertainen – joogan harrastajille tuttu – mutta vaatii harjoitusta. Siihen unettomuuden ja unihäiriöiden hoitoon perehtyneet kirjan tekijät antavat yksityiskohtaisia ohjeita.

Kognitiivisia menetelmiä käytettäessä keskitytään huolten ja uskomusten tarkkaan analysointiin – mitä ihmisessä oikeasti tapahtuu kun hän ei nuku. Päivän paketointi ja mielen päästäminen automaattiohjaukselle ovat avainasioita.

Vetreät vaarit

nukkuvat hyvin

Ikääntyneiden ihmisten unentarpeen vähenemisestä ja siihen liittyvästä problematiikasta puhutaan paljon. Mutta moniko tiesi, että suurimmat muutokset unen säätelyssä tapahtuvat jo keski-iässä ja että terveet vanhukset, joilla on elämää ympärillään, nukkuvat hyvin.

Ja varmemmaksi vakuudeksi resepti: liikunta lisää terveyttä, se vahvistaa immuunipuolustusta ja minimoi sopivin treenein fyysisen suorituskyvyn heikentymistä, kun taas sosiaalisuus koituu mielenterveyden ja elämänilon hyväks.i

Kajaste ja Markkula ovat laatineet varsin kattavan tutkimustietoon perustuvan kirjan, josta hyötyvät niin unihäiriöiset kuin hoitohenkilökunta. Makuasia on sitten, voisiko tietoteos olla sekä ilmaisultaan että typografialtaan ”keveämpi”. Popularisointi ja vapaatyylinen kirjoittaminen ei ole itsetarkoitus, mutta etunsa sillä eittämättä on lukijakunnan tavoitettavuuden kannalta.

Kaarina Naski

Mainokset

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: